Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
„Čím jsme,
je výsledek našich myšlenek.

BUDDHA

BLOG
Máte správný cíl?

Máte správný cíl?
Člověk se může mýlit dvěma způsoby. Může věřit něčemu, co není pravda, nebo se může bránit uvěřit tomu, co pravda je.

 
Jeden ze tří zákazníků, se kterými pracuji, uvádí na začátku spoluráce jiný cíl, než jaký skutečně myslí či potřebuje řešit. Proč tomu tak je? Často žijeme v realitě, kterou si sami vytváříme ve své hlavě. Věci jsou tam takové, jak je chceme a potřebujeme vidět my. Ve skutečnosti však mohou být trochu jiné. A právě tento rozdíl nás často točí v kole neúspěchu při snaze o změnu. Dáváme si za cíl to, co vychází z našich představ, které jsme však ve správné míře nekonfrontovali s jiným pohledem, s "realitou". Tento stav hezky vystihuje první část mé uvodní věty.

Jít za takto stanoveným cílem může znamenat, že pokud jej nakonec dosáhneme, nemusí se dostavit očekávaný pocit uspokojení. Terč jsme sice trefili, ale do jiného místa:"... hmm dobré, ale jsem zklamán". Někdy je tento způsob jedinou možností, jak se přimět k zamyšlení a znovu se zeptat, co jsem tedy vlastně opravdu chtěl. Vždy je lepší se takto ptát ještě před tím, než na cestu vyrazíme. Jenže to má háček, který vystihuje druhá část úvodní věty - často se bráníme realitě uvěřit. "Ne ne, takhle to určitě není"... jak často slyším tuto větu v okamžiku, kdy nastává obrana při konfrontaci s pravdou. Kdyby bylo vždy jednoduché stanovit si správný cíl, nebylo by tolik zklamání.

Pokud si definujete cíle, kterých chcete dosahovat, vždy doporučuji konfrontaci těchto úvah s jednuchými dotazy:

Co chci? (Proč to chci?)
Jak toho dosáhnu?
Jak zjistím, že to mám (že jsem toho dosáhl)?


 
Přitom prosím nikdy nezapomínejte na ekologičnost takto nastavených cílů. Ekologičnost znamená, že věci jsou v rovnováze jak se mnou, tak s okolím, kterého se týkají. Věřte, že pokud v rovnováze nebudou, tak Vás dřív nebo později chybné rozhodnutí dožene. Nedostaví se očekávané výsledky a míra stresu s jejich dosahováním bude taková, že se odrazí na Vašem zdravotním stavu apod. Znáte tu situaci, kdy se jeden z manželů rozhodně udělat něco, co považuje za skvělou věc, ale ten druhý si myslí pravý opak? Jděte pak za takovým cílem...

Ve firemním prostředí je to v logice věci stejné. Majitel, management firmy apod., potřebuje k tomu, aby dosáhl svých cílů, také lidi. A lidé zase potřebuji firmu, aby mohli vydělávat peníze a uspokojovat vlastní potřeby. Využívejte, nikoli zneužívejte, této symbiozy.

Přeji všem tolik odvahy a síly, aby jste nikdy nenaplnili odkaz, zmíněný v úvodní větě.